DE TOP 3 VAN: CASPER FAASSEN
KUNSTENAAR
Een top drie samenstellen, dat valt niet mee. Veel schilderijen uit Museum De Lakenhal hebben als inspiratie gediend voor projecten of werken van mijzelf. Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden, de bloemen van Floris Verster en de koningskinderen van Matthijs Maris. Maar het werk dat het meest indruk op mij heeft gemaakt en nog steeds maakt is 'Gezicht op Leiden' van Jan van Goyen. Die staat bij mij met stip op nummer één.
JAN VAN GOYEN, VIEW OF LEIDEN (1650)
Dit schilderij van Jan van Goyen vormt de basis van een serie stadsgezichten waar ik nog steeds aan werk.
Gezicht op Leiden uit het noordoosten
Jan van Goyen
Jan van Goyen, een van de leidende landschapsschilders van de Gouden Eeuw, schilderde bij herhaling zijn geboortestad. De ingetogen tinten en de virtuoos-vlotte techniek met fijnzinnige detaillering, zijn typerend voor zijn latere werk. Wanneer een reiziger op een bewolkte dag per trekschuit of zeilschip de stad over het riviertje de Zijl naderde, moet hij Leiden ongeveer zo hebben gezien. Toch week Jan van Goyen om schilderkunstige redenen enigszins af van de realiteit. De twee grootste kerken schilderde hij vanuit twee verschillende windrichtingen. De Hooglandse Kerk is gezien vanuit het oosten, zodat het half voltooide schip gemaskeerd bleef, terwijl de Pieterskerk vanuit het noorden wordt getoond om het hoge schip beter te doen uitkomen. De suggestie van serene rust bereikte Jan van Goyen door een harmonieuze plaatsing van schepen en koeien, door een stemmig licht en door de ongestoorde dagelijkse werkzaamheden van zijn personages.
Read moreJAN LIEVENS, KOP VAN EEN OUDE MAN (CA 1630)
Het allermooist geschilderde werk vind ik de oude man van Jan Lievens. De blik, kleuren, zachtheid van de baard en natuurlijk het licht; een 17e eeuws meesterwerk dat in mijn ogen niet onder doet voor de topwerken van Rembrandt.
HET GROTE GELE DOEK
Ik zou graag alle werken van mijn vrienden/collega's op nummer 3 zetten. Allart Lakke , Izaak Zwartjes, Maurice Braspenning, Thomas Raat. Het is fantastisch om hun werk van dichtbij te zien ontstaan en het vervolgens in Museum De Lakenhal tussen alle toppers te zien hangen. Dan reken ik daar voor het gemak Jan Wolkers ook bij. Mijn band met Karina via Onno Blom zorgt ervoor dat ik het werk en leven van Wolkers steeds dichterbij voel. Zijn laatste grote werk, het 'grote gele doek', hangt nu in in het museum met de kleine drieluikjes van Allart Lakke en 'Pope' van Maurice Braspenning, bij het Laatste Oordeel van Van Leyden. Ik bedoel maar.


INTO THE GREAT WIDE OPEN
Tussen 1 en 4 september presenteert Museum De Lakenhal het werk van Casper Faassen op het festival Into The Great Wide Open. Casper toont op Vlieland verschillende werken liggend op de grond. Werken die luchten van verschillende momenten van de dag, of seizoenen weerspiegelen. Door deze presentatie lijkt het net alsof het een wateroppervlakte is. In de traditie van oude meesters laat hij een moment of impressie bevriezen.
BIOGRAFIE
Casper Faassen (Leiden, 1975) is geïnspireerd door grootmeesters als Rembrandt, Verster en Van Goyen. Hij neemt klassieke onderwerpen als uitgangspunt (portretten, stillevens, landschappen, naakten), maar verrast door verschillende technieken en materialen op onverwachte wijze te combineren.
Recent heeft het Fotografiska Museum in Stockholm Casper's werk gepresenteerd in een solo-tentoonstelling. Op uitnodiging van Japan Museum Sieboldhuis ontwikkelt Casper zijn eerdere show 'Seisui' door, het resultaat zal in december van dit jaar in Leiden te zien zijn.